De Wereld

Op deze pagina staat alle algemeen bekende informatie over de wereld zelf. Als er verder dingen niet genoemd zijn in deze info of de andere info online, mag je deze in overleg met de organisatie zelf invullen.

Niemand weet hoe groot Wakikasa is en hoe de wereld er precies uitziet. Men heeft kaarten van het eigen grondgebied, maar die worden niet gedeeld met andere elementen. Sterker nog: als je betrapt wordt met een kaart van het grondgebied van een ander element, wordt je gezien als spion en verrader en zouden de gevolgen wel eens heel naar kunnen zijn.

 

Sfeerbeelden van hoe de orga de wereld voor zich ziet

De Elementen

Niet alle elementen zijn algemeen bekend. Sommigen zijn erg groot en hebben veel clans, anderen zijn klein, zijn nauwelijks vertegenwoordigd en zelfs nauwelijks bekend. Sommige elementen hebben gemeenschappelijke factoren of vullen elkaar goed aan, waardoor er vriendschappen zijn ontstaan. Maar er zijn ook elementen die botsen met elkaar en tegenpolen vormen.

Waarom bepaalde elementen elkaar haten, is niet altijd duidelijk, maar de mensen volgen gewoon hun voorouders, haten hun tegenpolen en geven die haat door aan hun kinderen. Het is hoe het altijd is geweest en hoe het ook altijd zal zijn.

De Grondgebieden

Elk element heeft zijn eigen grondgebied; je krijgt een kaart van jouw grondgebied, zodat je kunt kiezen waar je precies vandaan komt. Als het buurelement geen tegenpool is, komt het regelmatig voor dat men aan de grens gemengd leeft, waardoor er onderlinge handel plaatsvindt tussen de elementen.

De meeste elementen leven in alle rust in hun eigen gebied, maar er zijn ook regelmatig gevechten tussen elementaire tegenpolen, die kunnen uitgroeien tot ware oorlogen. Mocht dit zo zijn voor jouw  element, dan zal op de kaart zijn aangegeven waar het algemene oorlogsgebied is.

Steden, dorpen en clans

Je wordt geboren in een clan, dorp of stad van een bepaald element en de meeste mensen blijven de rest van hun leven bij daar wonen. Sommige voelen zich daar echter niet thuis en gaan op zoek naar zichzelf, een ander levensdoel of een nieuwe clan.

Elk element heeft op z’n minst 1 grote stad en meerdere dorpen; de andere elementairs reizen rond in clans. De steden kun je zien als de dorpen in Nederland: je kent je directe buren en redelijk wat mensen in jouw wijk en de wijken eromheen, maar je kent lang niet iedereen. In de dorpen op Wakikasa ken je bijna iedereen persoonlijk en anders wel van zien. Als er een vreemde binnenloopt, heb je dat door. De reizende clans bestaan uit één of meer families samen die een nomadenbestaan leiden of ergens semi-permanent wonen.


Avatars

Niemand weet hoeveel er zijn, waar ze leven, wat ze allemaal weten en kunnen. Avatars hebben veel kennis, magie en speciale voorwerpen, maar daar lijken ze niet veel nuttigs mee te doen. Ze halen voornamelijk flauwe grappen uit en alles wat je van ze wilt, gaat je iets kosten.

Religie

In Wakikasa zijn er geen goden zoals in andere larp-settingen. De elementen bieden kracht en zijn 'the higher power', maar worden niet gezien als daadwerkelijke entiteiten die invloed uitoefenen op het dagelijkse leven, anders dan door hun fysieke presentatie als element in de wereld. Daarom worden ze wel aanbeden, maar niet in extreme zin en niet openbaar, zeker niet buiten je eigen clan. Hardop bidden of je element aanroepen is natuurlijk een no-go, want dan weet men je element. Maar uitroepen als 'bij de elementen', 'de elementen beware mij', 'mogen de elementen je genadig zijn', zijn wel normaal.

Dit is waarom men over het algemeen geen angst voor de dood heeft. Maar men is ook niet roekeloos, want je hebt een doel hier op Wakikasa.

Dodenrijk

Het algemene geloof is dat als je een goed leven hebt geleid, je na je dood opgenomen wordt door je element en daarmee je element versterkt. Deze ervaring wordt Sígalis genoemd, en dit is waar de meeste zielen heen gaan. Slechte zielen komen in een soort hel vol demonen genaamd Krasjdog. 

Het komt ook wel eens voor dat een ziel niet doorreist en op Wakikasa blijven hangen. Ze zien er dan uit alsof er een dun grijs doorzichtig laagje over hen heen hangt, ze kunnen door muren lopen en zomaar verschijnen en verdwijnen. Zulke zielen worden Sjo of Sjosa genoemd.

Men weet ook van het bestaan van demonen. Dit zijn listige wezens met vreemde krachten die in Krasjdog leven. Ze zijn fysiek niet bijzonder sterk en ook vaak niet sterker dan mensen. Demonen eten zielen en proberen op alle mogelijke manieren aan die zielen te komen, waardoor je goed moet oppassen als je ooit in contact komt met een demoon, want ze zijn wel sluw en hebben veel kennis en items.

IC tijdsverloop

Wakikasa heeft een andere kalender dan Aarde, zoals je kan zien in de kalender afbeelding. In Wakikasa staat het cijfer 5 centraal, dit is grotendeels voor het OC gemak. Daarom heeft Wakikasa bijvoorbeeld vijf jaargetijden in plaats van vier. Deze jaargetijden worden fases genoemd, welke vergelijkbaar zijn met aardse maanden. Het verloop van de jaargetijden is ongeveer hetzelfde als op Aarde, alleen de verdeling is dus iets anders. In de kalender zie je ook per fase een korte beschrijving van de staat van de natuur.

Elke fase heeft tien weken en elke week vijf dagen. Hierdoor heeft een jaar 250 dagen en is je IC leeftijd iets anders dan OC. Je kan je IC leeftijd makkelijk berekenen door in je personage bouwer bij ‘OC leeftijd’ de leeftijd in te vullen die je in gedachte had voor je personage, de personage bouwer rekent dan automatisch je IC leeftijd uit.

Oud en Nieuw

Het jaar eindigt met de Schaduwfase en begint met de Helderfase. Deze overgang wordt vaak uitgebreid gevierd met familie, vrienden, cadeautjes, en veel lekker eten en drinken. Ook de overgangen van andere Fases worden gevierd, maar minder uitgebreid en zonder cadeautjes.

Tijdsnotering

Men telt over het algemeen in weken, reizen zijn te lang om een specifieke dag aan te kunnen geven, dus worden er data genoteerd en gegeven in weken. Dus bijvoorbeeld quest 1 vond plaats in de Stormfase week 2, en quest 2 in de Stormfase week 5.

 

Postkantoren

In heel Wakikasa is een organisatie genaamd Zjimora Order. Deze organisatie heeft over de hele wereld een netwerk aan postmussen rondvliegen. Iedereen in Wakikasa is bekend met het systeem en weet dat brieven verzegeld verstuurd worden en dat het neerhalen van een postmus gelijk staat aan je eigen dood ondertekenen.

Hierdoor is er bij verre reizen is dus één effectieve manier om in contact te blijven met vrienden en familie en dat is met behulp van postmussen via de Zjimora Order. Dit is niet goedkoop, maar wel effectief. 

Zegels

Voor sommige organisaties is het mogelijk om een zegel aan te schaffen, waarmee de drager brieven kan versturen die door de organisatie pas bij ontvangst betaald worden. Het aantal organisaties dat dit mag is erg gelimiteerd en er staan hoge eisen op. Als je denkt in aanmerking te komen voor een dergelijk zegel, dan kan je hierover contact opnemen met de organisatie van Wakikasa. Let wel, de Zjimora Order heeft zo zijn eigen redenen om een organisatie te accepteren of af te wijzen. OC is hier geen discussie over mogelijk.

Geschreven talen
Voor meer informatie over de talen van Wakikasa, zie webpagina Setting >> Skills informatie

Briefformaat

Een Wakikaanse mus legt in één dag af, wat een mens in twee weken loopt. Per dag kost het je 4 koper om een brief te versturen. Deze briefjes mogen niet groter zijn dan A7, oftewel 74x105cm (email 750 characters). Papier hiervoor is tegen meerprijs verkrijgbaar bij de postkantoren.

Het vouwen en verzegelen wordt gedaan door post medewerkers, zelf gevouwen of verzegelde brieven worden geweigerd.

Voorbeeld afstanden en prijzen:

Splittown - Waterhaven
- 6 weken voor een mens.
- 4 dagen voor een postmus.
- Exclusief papier kost dit 16 koper.
- Inclusief papier kost dit 17 koper.

Splittown - Rindori
- 7 weken voor een mens.
- 5 dagen voor een postmus.
- 20 koper, ex. papier

Voorbeeld van een postmus brief

Kennisskills - Algemene informatie

Leerkennis

De meeste mensen met leerkennis zijn ook jagers, groot gedeelte van de kennis is hoe je vallen zet en dieren vilt, maar ook hoe je er gebruiks voorwerpen van maakt en wapens verbetert. Daarnaast weten ze er meer producten uit te krijgen dan alleen leer, ook bont, bot en veren. Vooral dat laatste is ook een commercieel geliefd product.

Houtkennis

Houtkennis houdt in dat iemand weet hoe je aan deugdelijk hout komt, maar ook dat ze weten hoe je het kunt verwerken. Hout heeft verschillende toepassingen zoals het maken van bogen, stafwapens, gebruiksvoorwerpen en goed sterk touw vlechten.

Rituele kennis

Rituelen kunnen gebruikt worden voor van alles, zoals het effect van een spreuk in een voorwerp stoppen, om portalen te creëren, een boom laten groeien, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met een ritueel. 

Heilig water

Wat de gewone burger weet van Heilig water, is dat niet veel mensen het kunnen maken en dat het waardevol is. Bijgelovige burgers zullen wellicht een flesje met Heilig water bij zich dragen ter bescherming.

Kruidenkennis

Mensen met Kruidenkennis weten waar ze welke kruiden kunnen vinden en wat ze kunnen. Ook kunnen ze soms drankjes brouwen en zalfjes bereiden met allerlei toepassingen zoals genezing, vergif of fysieke kracht.

Alchemie 

Over alchemie is er niet veel bekend, anders dan dat ze bijzondere en gevaarlijke producten maken zoals ontploffend poeder. Er wordt bij alchemie gewerkt met veel vreemde ingrediënten en er heerst veel achterdocht rondom alchemie.

Spiritkennis

Bepaalde voorwerpen hebben spirituele krachten. Mensen met spirit kennis weten welke voorwerpen wat kunnen en hoe je daar Talismannen van kan maken, die een magisch effect kunnen creëren. Sommigen gebruiken het ook in combinatie met rituelen, bij het maken van drankjes en poeders of om een. Spirituele voorwerpen worden soms duur verkocht, maar hebben zelf niet veel meer waarde dan het voorwerp normaal is, talismannen des te meer. Er is zelfs een behoorlijke handel gaande in talismannen.

Iedereen weet dat als je een talisman kan herkennen aan het pentagram, dat je het niet kan openen als hij eenmaal gemaakt is, behalve om het te activeren en dat als je het gebruikt hebt hij tot stof uiteen valt.

Metaalkennis

Mensen met metaalkennis weten waar ze welke metaalsoort kunnen vinden, en hoe ze deze kunnen verwerken tot bijvoorbeeld panters, wapens, sloten of andere gebruiksvoorwerpen.