De Setting

Introductie

We leven in het jaar 116, in de wereld Wakikasa. Dit is een middeleeuwse fantasy wereld met één speelbaar ras, namelijk de mens. In deze wereld is de mensheid verdeeld in groepen die zijn gekoppeld aan elementen. Helaas is Wakikasa geen rustige vredige wereld. De Elementen botsen met elkaar en er wordt onderling veel gevochten. Elk element heeft zo zijn vijanden en vrienden, eigenschappen en gewoontes, maar niemand weet alles van elkaar. Waarschijnlijk heb je wat info over je vrienden, wellicht wat over je vijanden. Maar het meeste bestaat uit roddels, verhalen en geruchten. Informatie wordt niet vrijelijk gedeeld, want alles kan tegen je worden gebruikt. Je element gaat boven alles.

Of je een doel hebt  of niet: hoe hou jij je staande in deze wereld van intrige, bedrog en geheimzinnigheid? Vriendschappen sluiten? Vijanden uitschakelen? Neutraal blijven? Hoe bereik jij je doel en hoeveel heb je ervoor over?


Alle informatie over de wereld en het regelsysteem is op de Setting pagina en de subpagina's te vinden, maar voor de mensen die dat prettig vinden staat het ook in een document.

Settingstijl

Role-play en Combat

Wakikasa streeft naar een hoog roleplaygehalte. Er zal veel praat- en puzzelplot worden aangeboden, en weinig combat. We doen ons best om Wakikasa alsnog spannend te houden, inclusief levensgevaarlijke situaties waarin je moet vechten voor je leven, letterlijk of figuurlijk. Natuurlijk zijn full-combat personages ook welkom, maar realiseer je dat wij zelden grootschalige gevechten zullen aanbieden.

Als je nog nooit gelarpt hebt, raden we je aan om bij een andere LARP-groep kennis te maken met het fenomeen. Wij bieden geen opties of uitleg voor mensen die nog nooit gelarpt hebben en gaan er vanuit dat dingen die standaard zijn bij de meeste larp-groepen ook bekend zijn bij onze spelers en npc’s.

Magie versus wapens

Met een wapen kun je oneindig veel klappen uitdelen, terwijl je het maar één keer aanschaft. Met magie ben je na zo’n tien spreuken casten al ‘leeg’. Daarom hebben wij een spreukenpakket ingevoerd, wat een soort korting biedt voor de mensen die geen wapens dragen en alleen magie kunnen. Om zo de ‘pure magiërs’ een manier te geven om mensen met wapens bij te benen. 

 

Locatie

De quest zal niet snel op jouw eigen grondgebied plaatsvinden, en mocht dit wel zo zijn, dan is de kans klein dat dit lang zo blijft. De locaties van de questen wisselen namelijk regelmatig. Je moet er voor zorgen dat je elke keer weer een reden hebt om mee te reizen naar de nieuwe locatie. Het plotteam zal altijd proberen om een situatie te schetsen waarbij iedereen gemakkelijk een reden kan hebben om aanwezig te zijn. Mocht er voor jouw personage toch een obstakel zijn, dan bespreken we met jou hoe we dit kunnen oplossen.

Zorg vooral dat je personage passend is bij een rondreizende rode lijn en een reden heeft om van hot naar her te reizen.

Economie

Op Wakikasa gebruiken wij mooie metalen geslagen munten die koper, zilver en goud voorstellen. Deze zijn OC niet goedkoop, maar dragen zoveel bij voor het gevoel van realisme, dat wij het waard vinden. Dit betekend wel dat wij alle deelnemers vriendelijk verzoeken om OC goed op hun IC geld te passen en alle munten altijd bij de uitcheck in te leveren samen met je charactersheet en componenten.

Bij aanvang van de allereerste quest van je personage ontvang je 137 koper, de samenstelling in goud, zilver en koper kan wisselen. Dit is zeg maar het spaarpotje waarmee je van huis bent vertrokken. En dit geld ga je ook hard nodig hebben, want op Wakikasa doen we als organisatie hard ons best om de economie lopend te houden. Om te bewerkstelligen gebruiken we meerdere manieren. Zie de kopjes hieronder.

Betalen voor je eten en drinken

Het eerste is dat, ook al is eten en drinken OC bij de inschrijfprijs inbegrepen, je moet IC alles gewoon betalen. Zie afbeelding voor een voorbeeld van het menu. Verder kan je IC van alles kopen en verkopen zoals kruiden, drankjes, kranten, wapens en talismannen.

Als je bij aanvang van een quest geen 15 koper per vijf dagen hebt betaald, mag je kiezen uit de volgende consequenties: geen wapens om te gebruiken, geen toverstok, ondervoed, of schuldeisers. Wat dat precies inhoudt, mag je IC ontdekken.

Downtime kosten

De downtime tussen twee questen kost je 15 koper per 5 dagen aan leefkosten. Dit gaat op aan wapenonderhoud, eten, drinken, onderdak etc. De invloed van deze kosten op je budget kun je verminderen door tijdens de quest geld te verdienen, bijv. door dingen te maken of componenten te verzamelen, die je eventueel in downtime nog kan verkopen, a.k.a. bij de uitcheck aangeven wat je wil verkopen, dan krijg je daar de standaard prijs voor op je sheet bijgeschreven. Ook kun je de skill “Beroep” of “Leermeester” aanschaffen, waarmee je in downtime geld verdient.

IC kostenoverzicht

Downtime kost dus 15 koper per vijf dagen. Hiervoor koop je 1 brood, 1 kaas, 1 worst, 5 dagen zelfgemaakt avondeten en 2 koper aan overige dingen. Hierbij is het idee dat je de rest zo goedkoop mogelijk doet, dus bijvoorbeeld slapen bij vrienden, familie of gewoon buiten onder de sterrenhemel of in een tent. Questen kosten IC iets meer omdat je meer kan kopen en je het eten vaak kant en klaar koopt in de herberg.

De prijzen in de link hieronder zijn de standaard prijzen die je kan verwachten in tavernes en bij handelaren, maar het kan zijn dat ze daarvan afwijken als ze denken er meer aan te kunnen verdienen.

Overzicht van mogelijke downtime inkomsten

Voorbeeld van een handelaar

Spiesjes die IC te koop kunnen zijn voor 2 koper

Handelende personages