De skills van Wakikasa
Als startend personage krijgt je 26 punten (XP) om een personage te bouwen. Van deze 26 punten moet je er minstens 25 besteden; de rest mag je voor later bewaren. Op Wakikasa verdien je geen punten door aanwezig te zijn op questen. En let op dat je bij het aanschaffen van skills rekening houdt met het feit dat je in je eigen levensonderhoud moet voorzien.
Recente wijzigingen
11-02-2020
- Geneeskunde toegevoegd aan algemene info en aan de nieuwe personage formulieren
- Spelers-handboek bijgewerkt
-------------------------
26-02-2019
- Alchemie is toegevoegd op de elementaire pagina's van de elementen die ze kunnen aanschaffen.
-------------------------
08 september 2017
- Spiritkennis: componentenlijst heeft een update gehad. Werkingen en toepassingen zijn verduidelijkt, lettertype is groter gemaakt. Mensen met Spiritkennis krijgen binnenkort de vernieuwde lijst per mail.
-------------------------
Algemene informatie
Skills
Dit is een afbeelding van de personage bouwer van Wakikasa, als je erop klikt opent er een Google spreadsheet in een nieuw tabblad. Op deze sheet staan alle mogelijke skills en spreuken. Als je de Elemententest hebt gedaan en je in hebt geschreven als speler, dan krijg je hier een persoonlijke versie van en vind je op je elementaire pagina je element gebonden spreuken en skills. Dan kan je al je skills en spreuken invullen en wordt er automatisch doorgerekend hoeveel XP je besteed hebt en wat je inkomen is. Dit document wordt ook gebruikt als je charactersheet.
Hitpoints
Je begint met 1 hitpoint per locatie. Dit kan je verhogen door pantser of levenskracht te nemen. Na je personage start kan je alleen meer hp krijgen door levenskracht of pantser dragen IC te leren.
Elementaire skills en spreuken
Elk element heeft ook nog 4 tot 6 elementgebonden spreuken en skills die je kan aanschaffen. Als je element is vastgesteld, krijg je ook een link voor je elementaire pagina, waar je een lijstje kan vinden met deze skills. Je kan ze vervolgens links onderin op je personage bouwer invullen. Deze skills kosten ook gewoon xp en die moet je rechts handmatig invullen.
XP verdienen
Nieuwe skills of spreuken leren
Je kan alleen nieuwe skills of spreuken leren door ze IC te leren. Dit kan door in de leer te gaan bij een leermeester, waarbij je gegarandeerd XP verdient en meer dan met zelfstudie, waardoor het ook handig kan zijn om zelf een leermeesterschap te nemen. We zetten geen te besteden tijd op de duur van de lestijd, wij belonen naar eigen inzicht goed spel met XP. Hierover voeren wij geen discussie, maar het staat je vrij om ons te vertellen dat je ergens veel tijd aan hebt besteed.
De tweede methode is door zelf informatie te verzamelen en intensief te oefenen. Als je veel tijd hebt gestopt in een skill dan krijg je er ook een xp voor. En je IC iets verteld krijgt, zoals tips voor rituelen of namen van kruiden, dan weet je die natuurlijk gewoon.
Als je aan de slag gaat met een leermeester, meld dit dan bij een SL en nog een keer als je klaar denkt te zijn, zodat het op je charactersheet kan worden opgeschreven. Je mag totaal maximaal 3xp per weekend verdienen en een leermeester mag maximaal 3 leerlingen per weekend hebben.
Bestaande spreuken en skills vermeerderen
Je kan 1xp per weekend verdienen door al je spreuken of skills van 1 soort gedurende het weekend volledig op te maken.
Dit geld voor Dodge weapon, Dodge magie, Subdue, Iron mind, Double schieten of slaan, alle spreuken en eventuele elementaire spreuken en skills die meerdere keren aan te schaffen zijn.
Leermeesterschap leren
Je kan leren om leermeester te worden van iemand met leermeesterschap van de gewenste skill. Eis hierbij is dat je de skill of spreuken al minstens 1 volledige quest hebt en een leerling om op te oefenen met lesgeven.
Als leermeester verdien je in downtime 5 koper per week, per leermeesterschap.
Toelichting op Magie
Als je leermeesterschap op magie neemt, dan kun je anderen de spreuken leren die je kon op het moment dat je leermeesterschap nam. Leermeester spreuken casten is uitsluitend het casten van de specifieke spreuken, dus geen rituelen, talismannen, voorwerpen met magie, of andere magische dingen. Dit zijn namelijk verschillende soorten magie, waar je apart les voor moet krijgen.
Placebo spreuk
Een leermeester in spreuken casten, mag op zijn leerling de spreuk "Placebo" casten. Hierdoor kan de leerling het komende uur placebo-spreuken casten, wat lichte versies zijn van de echte spreuk, zodat ze kunnen oefenen met casting. De incantie die je dan als leerling doet is bijvoorbeeld: "By the power of my element placebo strike", waarbij het voor het doelwit voelt alsof iemand hem een zacht duwtje geeft. De spreuken die door leerlingen gecast worden kunnen er ook uit zien als een gekleurd 'wolkje' of 'poefje'. Deze poefjes hebben per leerling een eigen kleur, die je kiest op het moment dat je voor het eerste de placebo-effect op je krijgt. Het Placebo-effect werkt alleen als de ontvanger gewillig is en het voor lessen bedoeld is. Een leermeester kan dit 3x per weekend en de spreuk kan worden verwijderd met een disspell.
Magie metafysica
Men verkrijgt magie door de energie uit zijn element om zich heen te verzamelen en in hun lichaam om te zetten naar magie, wat ze vervolgens uit hun lichaam kunnen sturen met behulp van een staf, in zeldzame gevallen ook via hun hand (skill: Innate). 'Energie of magie aanvoelen' kan door middel van de spreuk Detect magic, waarbij je in feite magie naar een object of omgeving stuurt en afhankelijk van de terugkerende energie kan bepalen of er magie aanwezig is.
Magie
In principe is magie gebruik voor mensen een vrij onbewuste actie, je haalt namelijk bij het incanteren energie uit je element om je heen (en ja, die is er altijd, hier is over nagedacht) waarna je lichaam die energie omzet in magie. Deze magie wordt vervolgens gebruikt om te channelen via een staf en spreuken te casten. Deze magie kan ook gebruikt worden om een ritueel te voeden, of een talisman te bekrachtigen. Deze drie vormen van magie zijn echter heel verschillend, waardoor je specifiek les nodig hebt voor een bepaalde soort. Op dezelfde manier is het casten van elke spreuk anders, bij strike gaat het om de gechannelde kracht, terwijl bij charm subtiliteit de boventoon voert, wederom is dit waarom je specifieke lessen nodig hebt.
Magische staf vereist!!!
Dit hebben wij ingevoerd omdat dit goed past in de setting en bij de metafysica hoort. Als je het niks vindt, staat het je vrij om geen magie te nemen.
Het idee van een magische staf is dat deze speciaal gemaakt is om magie te channelen en casten. Als je gaat slaan of slagen gaat blokkeren met je magische staf, beschadig je de magie in de staf. In de staf moet ook duidelijk een beetje werk hebben gezeten, want als je magie leert, is het maken van een staf je eerste les. De staf die je mee neemt naar de questen zal er eentje zijn die door een vakman gemaakt is en gaat dus langer mee.
Spreuken kun je altijd 1x gebruiken per dag gebruiken per aanschaf. Je kunt tijdens het casten geen andere activiteiten uitvoeren en je moet 1 hand vrij hebben voor je magische staf.
Als je incantatie onderbroken wordt, is je spreuk niet gebruikt, maar moet je wel opnieuw beginnen met de incantatie. Dingen die een spreuk kunnen onderbreken: Geraakt worden door een wapen of spreuk, struikelen, en afgeleid worden in het algemeen.
Incantatie
Je mag een eigen incantatie bedenken, maar dit moet uit minstens 5 woorden bestaan, exclusief de naam van de spreuk. Een voorbeeld spreuk is:
By the power of my element [spreuk] / Bij de krachten van mijn element [spreuk]
Hierbij zeg je in principe letterlijk “element”, je mág natuurlijk je eigen element noemen, maar dan weet men je element gelijk, en bovendien levert het je niets extra op, behalve bij Elemental Arrow, Elemental Strike en Cure Wound. Voor die spreuken geldt ook dat als je een eigen incantatie maakt, het makkelijk uit de incantatie te halen moet zijn wat je element is, anders heeft de spreuk geen dubbel effect.
Overige informatie
Als vier mensen dezelfde spreuk tegelijk casten, dan wordt het een Mass spreuk met volledige duur. Als drie mensen het tegelijk doen, dan wordt het ook een Mass spreuk, maar duurt het maar tien seconden.
Talen
Er zijn twee gangbare talen in Wakikasa; Waaksa (Nederlands) en Kieksa (Engels). Sommige clans spreken beide talen, de meeste maar een van de twee. Als je personage Kieksa spreekt en je moeite hebt om een hele quest lang Engels te spreken, is daar wel een mouw aan te passen; geef dit even aan bij een SL. Als derde taal is er Bedjaans, de taal van de Avatars. Voor deze taal moet je een heel goede IC reden voor hebben, want deze taal is nog dooier dan Latijn. Welke talen er naast deze drie nog meer zijn weet je IC niet, maar OC kan je ervan uitgaan dat als iemand praat met een vinger ergens tegen zijn gezicht, je hem of haar niet verstaat.
Het schrift
Voor het Waaksa en Kieksa is er pas zo’n honderd jaar geleden schrift ontwikkeld. Daarom kunnen de meeste mensen niet lezen en schrijven. De talen verschillen veel meer van elkaar dan Engels en Nederlands, en zo ook het schrift. Daarom moet je lezen en schrijven voor elke taal apart aanschaffen. We geven dit weer door voor elke taal een opvallend lettertype te gebruiken dat bijna een andere taal lijkt. Zie afbeelding voor de voorbeelden van het alfabet.
Bij geschreven tekst moet je er even bijzetten in welke taal het geschreven is. Bij voorkeur door rechtsboven in de hoek het juiste merkjes te zetten. Voor Kieksa gebruik je de kenmerkende drie stipjes die je ziet op p, q en g. Voor het Waaksa teken je een rondje met een stip erin, gelijk aan de O in het lettertype van Waaksa. Het mooiste is natuurlijk dat je een beetje moeite erin steekt en het lettertype daadwerkelijk leert schrijven. Zie hierboven voor voorbeelden van het alfabet in de drie lettertypes en hieronder de linkjes om het font te downloaden.
Post in Wakikasa
Het is mogelijk in Wakikasa om post te laten versturen per postmus, voor meer informatie hierover zie webpagina Setting, subpagina Wereld.
Onbekende talen van Wakikasa
Als je IC nog nooit van deze talen hebt gehoord en ze niet op je elementaire pagina staan, dan weet je ook niet van het bestaan af. Ga dan ook niet meta-gamen en speel onwetend. Deze talen worden weergeven door een wijsvinger op een bepaalde plek tegen het gezicht te houden. Als je dus iemand ziet praten met een vinger tegen zijn gezicht, kan je ervan uitgaan dat je er geen ruk van begrijpt.
Bedjaans
"De taal van de avatars, de oudste taal van Wakikasa, slechts bekend door paperassen en archeologische opgravingen. Slechts enkelen zijn deze taal machtig. Het spreken van Bedjaans wordt gezien als een gave en een kunst. Zij die dit kunnen staan vaak hoog in achting bij het gewone volk."
Als je IC deze taal kan, heb je per email het wachtwoord naar deze pagina ontvangen.
Dark Speech
"De taal der doden en demonen, maar weinigen spreken dit vloeiend en het gerucht gaat dat het spreken van de woorden ongeluk brengt en demonen en sjo aantrekt. Achter deze beveiligde muur bevind zich de kennis tot deze duistere skill, wie het waagt dit domein te betreden, doe dit dan op eigen risico."
Als je IC deze taal kan, heb je per email het wachtwoord naar deze pagina ontvangen.
Natuurtaal
"De kunst van communicatie met de natuur is niet iedereen gegeven en is een goed bewaart geheim, als jij deze gave bezit, ben je een wonder onder de wezens van Wakikasa. Gebruik je gave met wijsheid, want de natuur weet veel, maar de natuur geeft en neemt naar eigen inzicht."
Als je IC deze taal kan, heb je per email het wachtwoord naar deze pagina ontvangen.
Kennisskills - Algemene info
Spelers kunnen na afloop van een quest hun verzamelde componenten en gemaakte drankjes, talismannen e.d. verkopen in naburige steden, dorpen of clans. Geef bij het uitchecken aan wat je verkoopt, dan krijg je er de standaardprijs voor. Het verdiende geld zal op je charactersheet geschreven worden en in je personage zakje worden gestopt voor volgende keer.
Behalve Spiritkennis, Houtkennis en Rituele kennis zijn al deze soorten kennisskills elementgebonden. Dit betekent: als ze niet op jouw elementaire pagina staan, kun je ze niet aanschaffen bij het bouwen van jouw personage. Als je toch die skill wilt, moet je deze IC verkrijgen.
Een handelaars voorraad spirituele voorwerpen
Spiritkennis
Dit houdt in dat jij hebt geleerd welke voorwerpen een bepaalde spirituele kracht kunnen hebben. Dit kan nuttig zijn bij het uitvoeren van rituelen, aangezien je wellicht voorwerpen kent die het ritueel kunnen versterken.
Spirituele voorwerpen kunnen echter ook gebruikt worden om een talisman te maken. Deze talismannen kunnen in rituelen worden toegevoegd en gebruikt worden bij het bereiden van drankjes en poeders, maar ze kunnen ook los gebruikt worden om een bepaald magisch effect te bereiken, iets te vinden etc.
Spirituele voorwerpen zelf hebben geen waarde in geld, anders dan wat ze normaal zouden kosten, maar de talismannen hebben wel degelijk waarde. Er is zelfs een behoorlijke handel gaande in talismannen. Hoe hoger je niveau, hoe beter je weet hoe je een bepaald effect kunt bereiken.
Iedereen weet dat als je een talisman kan herkennen aan het pentagram, dat je het niet kan openen als hij eenmaal gemaakt is, behalve om het te activeren en dat als je het gebruikt hebt hij tot stof uiteen valt.
Voorbeeld van een talisman
Rituele kennis
Rituelen kunnen gebruikt worden om het effect van een spreuk in een voorwerp te stoppen, de duur of het effect van een spreuk te verlengen/vergroten, om portalen te creëren, een boom laten groeien… je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met een ritueel.
Bij elk niveau krijg je meer informatie over hoe je een ritueel kan verbeteren, en je krijgt voor elk niveau een ritueel punt, die je in je rituelen kan stoppen om een grotere kans op succes te hebben.
Artefact identificatie
Deze mensen hebben een oog voor bijzondere voorwerpen. Soms kunnen ze iets vertellen over de oorsprong en de maker, soms kunnen ze ook de waarde inschatten. Handige personen om erbij te hebben als je iets probeert te verhandelen.
Geneeskunde
De nobele kunst der heling. Iedereen kan we leren om een verbandje aan te leggen, maar echtgenezen is ee nvak apart.
Kruidenkennis
Als je niveau 1 hebt, weet je van een aantal kruiden hoe ze heten en waar je ze kunt vinden. Bijna al die kruiden hebben een direct effect, dat je ook kent.
Op niveau 2 leer nog een aantal kruiden kennen en leer je welke andere toepassingen er zijn van de kruiden die je al kende van niveau 1. Ook leer je welke twee je kunt combineren voor een groter of interessanter effect.
Op niveau 3 komen de daadwerkelijke recepten, waarbij je meer dan drie kruiden kunt combineren om een specifiek effect te creëren.En wat er op 4 en 5 bijkomt kan je ontdekken als je de skill neemt of het IC bijleert.
Je mag bij uitcheck aangeven of je kruiden verkoopt, anders verloopt hun houdbaarheid. Je kan in downtime geen kruiden prepareren of recepten maken.
Enkele kruiden en planten op Wakikasa
Leerkennis
Bij leer komt iets meer kijken dan alleen leer zelf. Je moet bedenken dat je leer alleen vindt als er een dier gedood is. Daarbij verkrijg je veel meer grondstoffen dan alleen één leerpuntje: je vindt ook botten, bont en/of veren, en daarmee kan vanalles gedaan worden. Bovendien is er maar een kleine kans dat je gewoon een kadaver vindt. Je zult dus zelf actief aan de slag moeten om leer te vergaren door middel van jagen of vallen zetten. Dat tweede kun je automatisch bij het laagste niveau.
Bij elk niveau dat je er bij koopt, krijg je meer voorbeelden en tips en wordt het gemakkelijker voor je om de grondstoffen te verkrijgen, maar je mag natuurlijk altijd zelf experimenteren om dingen te maken. Hoe creatiever, hoe beter.
Heilig water
Waar Heilig water allemaal precies nuttig voor is, zul je IC moeten uitzoeken, of je moet de skill hebben. Wat de gewone burger weet van Heilig water, is dat niet veel mensen het kunnen maken en dat het waardevol is. Bijgelovige burgers zullen wellicht een flesje met Heilig water bij zich dragen ter bescherming
Een flesje met Heilig water
Metaalkennis
Metaalkennis houdt in dat jij weet waar je welke metaalsoort kan vinden, maar ook dat je weet hoe je deze kunt verwerken. Voor elk niveau dat je bijkoopt, krijg je aan het begin van een quest een random metaal component, je krijgt ook meer voorbeelden en tips over hoe je het metaal kunt verwerken, en je leert steeds meer metaalsoorten kennen en herkennen. Je mag natuurlijk altijd zelf experimenteren om dingen te maken. Hoe creatiever, hoe beter.
Metaal heeft verschillende toepassingen, elk soort zijn eigen nut. IJzer kan bijvoorbeeld gebruikt worden om pantser te repareren, goud is het meest waardevol om te verhandelen en koper is een erg gewilde spirituele grondstof, maar hier leer je meer over als je de skill koopt.
Metaalcomponenten worden aan het begin van een quest uitgezet op de locatie. Je kunt ze tijdens de quest vinden. Als we je betrappen op flauw spelen, krijg je een waarschuwing. Wij gaan voor high roleplay, dus let erop dat je alles leuk uitspeelt.
Alchemie
Over alchemie is er niet veel bekend, anders dan dat ze bijzondere en gevaarlijke producten maken zoals ontploffend poeder. Er wordt bij alchemie gewerkt met veel vreemde ingrediënten en er heerst veel achterdocht rondom alchemie.
Flesjes met alchemie recepten
Houtkennis
Houtkennis houdt in dat jij weet hoe je aan deugdelijk hout komt, maar ook dat je weet hoe je het kunt verwerken. Bij elk niveau dat je bijkoopt, krijg je meer vaardigheden en krijg je bij aanvang van elke quest meer componenten. Je mag natuurlijk altijd zelf experimenteren om dingen te maken. Hoe creatiever, hoe beter.
Hout heeft verschillende toepassingen en later kun je ook touw leren vlechten. Hout is natuurlijk voornamelijk aanwezig in bossen. Afhankelijk van de omgeving zal het gemakkelijk of moeilijker zijn om hout te vinden tijdens een quest. Feit blijft wel dat er in Houtkennis een stuk minder opties zijn, dus is het goedkoper dan andere kennisskills.
Kennisskills - Niveaus en inkomsten
Niveau 1 - Leerling
Dit kun je geleerd hebben van een bekende in je omgeving of door zelfstudie. Je begrijpt waar de vaardigheid nuttig voor kan zijn, je weet een paar simpele basisdingen, en je kunt wat maken of verzamelen en er dus eventueel geld mee verdienen.
Niveau 2 - Vakman
Hiervoor heb je een echte leraar nodig gehad, iemand die ook een hoge mate van de betreffende kennis heeft. Hierdoor heb je veel meer kennis dan een leerling; je kent verscheidene toepassingen en kunt dingen uit jouw kennisgebied herkennen.
Niveau 3 - Meester
Voor niveau 3 zul je gestudeerd moeten hebben aan een academie. Niet alle elementen hebben een academie, maar daar is wel een mouw aan te passen. Je kunt een volledige opleiding gevolgd hebben of alleen dit vak. Je kent alle componenten en bijna al hun toepassingen; als je iets nog niet weet, dan komt dat doordat het niet in het gewone lessenpakket op een academie te leren is. Dit verdient best wat respect van de gewone burger.
Niveau 4 - Grootmeester
Als je dit niveau of hoger hebt, zul je dat moeten verklaren door privéles, jarenlange zelfstudie of iets anders over-the-top. Als je niveau 4 of hoger aanschaft, heb je het recht om schaamteloos op te scheppen over jouw vaardigheden in je vak en zouden mensen met recht onder de indruk moeten zijn.
Vanaf dit niveau heb je geen leermeesterschap meer nodig om anderen je kennis te leren.
Niveau 5 - Professor
Dit is het hoogst mogelijke niveau, dus verklaar dit goed in je achtergrond. Dit kan niet als je een jongeling speelt; je hebt hier echt minstens vijfentwintig jaar voor moeten studeren.
Illegale activiteiten
Een aantal van deze methodes zijn IC natuurlijk illegaal of risicovol en daarom heb je ook het risico dat je verliest of zelfs gestraft wordt. De methode om dit te bepalen is de kansdobbelsteen. Bij het inchecken aan het begin van de Quest kies je of je wilt gooien of niet. Afhankelijk van de uitkomst win je, verlies je of speel je quitte. Als je niet genoeg geld hebt om je verlies te betalen, heb je een schuld. Hoe dat uitpakt, ontdek je vanzelf IC.
De skills waar dit voor gebruikt wordt zijn valsspelen, sloten openen en zakkenrollen.
Beroep skill
Als je kiest voor een beroep, dan mag je zelf een skill bedenken die past bij jouw beroep. De niveau verdeling (leerling, vakman, etc) werken hetzelfde als bij de kennisskills. Als jij als beroep bijvoorbeeld dokter kiest, kan je bij niveau 1 een lijst krijgen met de namen van enkele nuttige drankjes en zalfjes, zoals cure poison. Op niveau twee bedenken we bijvoorbeeld de skill 'Diagnose', waarbij je 1x per dag een SL kan vragen om extra informatie over een ziek of gewond persoon en dus dingen kan ontdekken die anderen niet doorhebben. Op niveau 3 mag je uit jouw lijst met namen eentje uitkiezen waarvan jij het recept krijgt. En op de hogere niveau's word dat alleen maar beter. Natuurlijk gaat dit volledig in overleg met jou en zoeken we iets dat jij leuk vindt, wat nuttig is in spel, en dat goed bij je beroep past.